سخندان: مسئولان استان برای نجات فوتبال خراسان رضوی پای کار بیایند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ
سرخط خبرها

نوستالژی| خراسان بازهم به ۴تیم نرسید!

  • کد خبر: ۱۱۱۰۲۷
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
نوستالژی| خراسان بازهم به ۴تیم نرسید!
تاریخ‌نگاری حضور منتخب خراسان در چهارمین دوره لیگ قدس سال ۱۳۶۷ - قسمت چهارم و آخر را در ادامه می خوانید.

حسین نخعی‌شریف | شهرآرانیوز؛ در مرور حضور منتخب خراسان در چهارمین دوره لیگ قدس که در سال۱۳۶۷ برگزار شد، در چهارمین و آخرین قسمت این گفتار به دیدار با اصفهان و مقایسه چهار دوره شرکت خراسان در این رقابت‌ها و البته مرحله نیمه‌نهایی و نهایی دوره چهارم اشاره کرده‌ایم.

شکست در آخرین گام

خراسان در آخرین گام لیگ چهارم با ترکیبی جوان روانه اصفهان شد تا جمعه ۱۳ آبان به‌مصاف میزبانش برود؛ دیداری که برای خراسان کم‌اهمیت و برای اصفهان به‌شدت حیاتی بود. اصفهانی‌ها که قهرمان دو دوره قبلی لیگ بودند، باید این دیدار را با پیروزی آن‌هم پرگل پشت‌سر می‌گذاشتند تا در صورت شکست تهران ب در مقابل گیلان به جمع چهار تیم برتر راه یابند.

منوچهر نظری که سوت شروع را زد، ۲۰ هزار تماشاگر اصفهانی هم شیپورهایشان را به‌صدا درآوردند و چنان جو وحشتناکی ایجاد کردند که بهزاد ثابتی در دقیقه پنج مجبور شد پنالتی بدهد. عباس اخوان، کاپیتان اصفهان، مأمور زدن این پنالتی شد، اما محمد صالحی، دروازه‌بان خراسان، مانع گل‌زنی شد و ضربه ریباند درون دروازه جا گرفت، اما داور آن را آفساید اعلام کرد تا خراسان به‌راحتی نفس بکشد.

اما اصفهانی‌ها دست‌بردار نبودند و دو بار هم در این نیمه به تیر دروازه کوبیدند. در لحظاتی که اصفهان بی‌محابا حمله می‌کرد، حسین شاملو بازیکن تندوتیز خراسان، با خطا متوقف شد تا داور سوتش را برای بار دوم به علامت پنالتی به‌صدا دربیاورد، اما اکبر اعظم در برابر احمدرضا عابدزاده ناکام ماند تا دقیقه ۴۴ که دفاع خراسان بازهم کم آورد و بار دیگر تن به پنالتی داد. ضربه بلند دست عابدزاده به حسینی رسید و او درحالی‌که با یک دریبل سرپا محمد تشکری را جا گذاشته بود، با خطا متوقف شد.

این‌بار مجید حاج‌رسولی‌ها پنالتی را به گل تبدیل کرد. نیمه دوم اصفهانی‌ها که از شکست تهران مقابل گیلان مطلع شده بودند، پرانرژی‌تر به میدان آمدند و خراسان را کاملا در زمین خودش محبوس کرده بودند که نتیجه این برتری گل دقیقه ۶۸ زننده گل اول از روی یک ضربه ایستگاهی بود. حالا اصفهان دو گل دیگر می‌خواست تا به‌جای تهران صعود کند، اما قاسم زردکانلو با فرستادن جوان باانگیزه‌ای به‌نام باقر کبیری، همه نقشه‌های کربکندی را به‌هم ریخت. مهاجمی که دو دقیقه بعد از حضورش اختلاف را در دقیقه ۷۵ به یک گل رساند. اصفهان در دقیقه ۸۲ توسط عباس سیمکانی به گل رسید، اما وضعیت جدول طوری شد که با تهران ب در همه آیتم‌ها برابر شد تا فدراسیون به بازی در زمین بی‌طرف رأی دهد.

کارنامه خراسان

خراسان با این شکست با ۹ امتیاز در جایگاه قبل آخر تثبیت شد و آذربایجان‌شرقی با همین تعداد امتیاز و به‌دلیل تفاضل گل بهتر چهارم شد. گیلان هم با سیزده امتیاز صدرنشین شد و اصفهان و تهران هم دوازده امتیاز کسب کردند که بازی دوباره این دو به صعود تهران ب منتهی شد. همدان هم که با شکست مقابل خراسان، مسافر لیگ دو شده بود.

خراسان در این مسابقات رتبه قبل آخر را کسب کرد که بعد از دوره اول، ضعیف‌ترین نتایج این تیم بود. خراسانی‌ها با مربیگری زردکانلو در اولین دوره شش امتیاز کسب کردند و ششم شدند. آن‌ها در دومین دوره بازهم با مربیگری قاسم زردکانلو با کسب دوازده امتیاز پنجم شدند و در سومین دوره با مربیگری سیدمهدی قیاسی با کسب سیزده امتیاز چهارم شدند تا نتایجی تقریبا همسان در همه دوره‌ها کسب کرده باشند.

با این توضیح که دوره‌های اول تا سوم لیگ در مرحله مقدماتی با هفت تیم و در دوره چهارم با شش تیم برگزار شد و در هیچ‌یک از این مسابقات، خراسان موفق نشد به جمع چهار تیم صعود کند، حال آنکه استان‌های اصفهان، گیلان، مازندران و آذربایجان‌شرقی همراه با تهران به این مهم نائل شدند تا مشخص شود جایگاه فوتبال خراسان در میان تیم‌های سطح اول کشور نیست که علت آن بیشتر از اینکه به مسائل فنی مرتبط باشد، به مسائل مالی و مدیریتی مربوط بود.

تهران فاتح لیگ چهارم

حدود سه ماه پس از پایان مرحله مقدماتی، مرحله نیمه‌نهایی برگزار شد و علت این وقفه طولانی حضور تیم‌ملی در جام‌ملت‌های آسیا در قطر و سپس برگزاری جام‌حذفی باشگاه‌های کشور بود. این فاصله باعث شد هر چهار تیم این مرحله به‌دور از وضعیت مطلوب به میدان گام بگذارند. شاید اگر این مسابقات بدون توقف برگزار می‌شد، رتبه‌بندی نهایی تغییر می‌کرد.

در این مرحله تهران الف در ضربات پنالتی تهران ب را مغلوب کرد و گیلانی‌ها در اهواز با منتخب خوزستان مساوی کردند، اما اهوازی‌ها به‌دلیل تغییر مکان مسابقه از رشت به انزلی، حاضر به انجام دیدار برگشت نشدند تا ۳ بر ۰ بازنده اعلام شوند. درحالی‌که نیمه‌نهایی در نیمه بهمن‌ماه برگزار شد، فینال مسابقات دقیقا به روز‌های آخر سال کشید تا ۲۸ و ۲۹ اسفند تهران و گیلان در مقابل هم صف‌آرایی کنند که ردای قهرمانی بر تن تهران نشست. نکته جالب، اما برگزاری هردو دیدار رفت و برگشت در رشت بود!

همه یاران خراسان

دروازه‌بان: سعید جوشش، حسین نخودیان، محمد صالحی و رضا عطارزاده.
خط دفاع: علی سیف، حسین رضایی، محمد مشهدی، مجید مرادی، مجید حسینی‌پور، محمود ژولیده، حسین فرقانی، منصور کوسه، محمد تشکری، فریدون مهریار و بهزاد ثابتی.
خط میانی: اصغر جانداری، محمد اعظم، اکبر اعظم، حسین شاملو، علی شریعتی، رضا قضاوت، علی حنطه، رضا نخودیان، احمد شریفی، اصغر عامل‌نژاد، حسین دیهیم و امیر رضوی.
خط حمله: سعید صیامی، منصور شفیعی، باقر کبیری، شهریار رضایی، مهدی ذوقی، محمد چاهجوئی و امیر روحی.
سرمربی: قاسم زردکانلو. مربیان: کاظم غیاثیان و مهدی عسکرخانی.
سرپرست: دکتر عباس تهرانی.
در پایان بجاست یادی کنیم از زنده‌یادان محمد اعظم، کاظم غیاثیان، محمد تشکری، منصور کوسه، غلام نوروزی، مهدی ممقانی و حسین لعل که در منتخب خراسان برایمان لحظات شیرین و پرهیجانی رقم زدند و امروز دیگر در میان ما نیستند. روحشان شاد و یادشان گرامی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->